Smutny dzień w Walii

Tryfan jest kobietą. To już pewne. I to na dodatek taką, która rozpala żądze i pożądania u wielu śmiałków, jest kapryśna i już na starcie odrzuca wybranych. Taka selekcja naturalna. Właśnie wróciłem z Walii. Najlepszym aspektem tego dnia była chyba…kawa w Starbucksie. Ale od początku.

Śnieg w Walii. Miało nie być...

Śnieg w Walii. Miało nie być…

Miały być 2 dni w Walii pod namiotami. Ekipa się wykruszyła i namioty też. Zostało na jednodniowym wyjeździe. Mieliśmy ruszać o 6 rano, wyjechaliśmy z ponad godzinnym poślizgiem. Dzień coraz krótszy, nie ma co. Miał być Tryfan via North Ridge i…i na Tryfanie via North Ridge pozostało. Choć nie do końca.

Patrząc na szlaki w Walii wydaje się, że ich nie ma. W zasadzie można odnieść wrażenie, że każda droga prowadzi na szczyt. Różnią się one tylko stopniami trudności. Wrażenie słuszne, choć mylne. Na nieostrożnych i lekkomyślnych walijskie szczyty, których wysokość z reguły nie przekracza magicznej granicy 999 m.n.p. (kilka wyjątków oczywiście), mają w zanadrzu kilka niespodzianek. I choć są to góry niewysokie, teoretycznie łatwe i przyjemne do wędrówek i scramblingu, to swobodne loty w dół mogą być opłakane w skutkach.

Ogwen valley

Początek Tryfan North Ridge

Tryfan North Ridge jest w zasadzie jednym z nielicznych szlaków, który dostarczyć może sporych emocji podczas przejścia. Wędrówka na szczyt wygląda jak wyścig po złote runo. Wszyscy śmiałkowie startują w tym samym miejscu, by następnie „walić na krechę”, oby w górę.

Razem z Marcusem oddaliśmy się temu szaleństwo. Mój Słowacki towarzysz górskich wędrówek skręcił jednak w pewnym momencie w prawo, gdy ja ochoczo piąłem się lekko po ukosie w lewo. Taki byłem w emocjach, że nawet nie wiem kiedy znalazłem się pod około 7 metrowym blokiem skalnym, który nie oferował żadnych możliwości obejścia go. Zawróciłem, bo przecież to nie wstyd pomylić drogę. Wstydem jest jednak zgubić się. Tego właśnie dokonałem. Kluczyłem wśród rumowisk skalnych blisko 1h, próbując wbić się na jakąś sensowną drogę prowadzącą na szczyt. W swoim geniuszu i zdenerwowaniu dotarłem wreszcie na szlak. Tyle tylko, że była nią droga, która zdobyliśmy Tryfan jakieś 2 miesiące temu. Dziecinnie prosty trawers, którego przejście cechuje całkowity brak emocji i radości z bycia w górach.

Podążając myślą kadry szkoleniowej jednej z reprezentacji w piłce nożnej (domyślacie się o kogo chodzi), postawiłem sobie jedno, ale to jedno bardzo ważne pytanie – co zawiodło? Sprzętu pod dostatkiem, obycie na szlaku wyrobione, pewien bagaż doświadczeń również, a i cukierków i energii nie zabrakło. Więc co? Zbytnia pewność siebie. Proste. Zgubiła mnie nonszalancja i niedocenienie tego szczytu. Nie jest mi wstyd o tym pisać. Wstyd mi było, gdy spotkałem się z Marcusem po drugiej strony góry.

Ogwen Valley Ogwen Valley

Glyder Fawr

Ogwen Valley

Oprócz udoskonalania umiejętności technicznych i zgłębiania wiedzy teoretycznej muszę wrócić do jednej z lekcji. Tej dotyczącej pokory w górach.

Reasumując wyjazd: dzisiejsza wyprawa na Tryfan była niczym lizania lizaka przez papierek. Mimo wszystko podrzucam fotki z Ogwen Valley.

Tryfan

Do zobaczenia na górskim szlaku albo Facebooku